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Midiatização e redes digitais: os usos e as apropriações entre a dádiva e os mercados

sociodigitais e em seu fluxo comunicacional de sentidos inces-

sante, o “católico” se manifesta como uma complexa construção

social a partir dos mais variados polos da circulação comunica-

cional, que se constituem como tais em sua ação circulatória em

dispositivos conexiais.

Palavras-chave

: redes sociais digitais, usos e apropriações, cir-

culação, Facebook, religião.

Abstract

: In the technologically mediated social interactions, it

is possible to perceive mediatized logics in the religious practic-

es of society. In this article, I will reflect on the notion of religious

uses and appropriations of socio-digital networks, i.e., the rela-

tionship between digital technologies of communication and

the symbolic practices of religious groups. Then, I will analyze,

in a specific social digital network – Facebook –, the presence

of the institutional Church and of individual and collective us-

ers in three “pages” explicitly related to Catholicism, describing

their practices from and about Catholicism. Then, I will exam-

ine the networked religious experimentation and new practic-

es of meaning by individuals and social groups, via reconnec-

tions. In conclusion, it is stated that, in socio-digital networks

and in their unceasing communicational flow of meanings, the

“Catholic” manifests itself as a complex social construction on

the basis of the various poles of communicational circulation,

which are constituted as such in their circulatory action in con-

nectial dispositives.

Keywords

: social digital networks, uses and appropriations, cir-

culation, Facebook, religion.

1 Introdução

Na economia comunicacional contemporânea, as redes

sociodigitais podem ser percebidas como um ambiente em que

os usuários em geral – instituições, grupos e indivíduos – pro-

duzem conteúdos midiáticos de forma pública e os distribuem

de modo abrangente e instantâneo. Tais redes também possibi-

litam o surgimento de novas relações sociais e o enriquecimento

de vínculos já existentes. Nesses ambientes, a vida social encon-