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Redes digitais: um mundo para os amadores. Novas relações entre mediadores, mediações e midiatizações

que, ultrapassando os limites hierárquicos da instituição ecle-

sial, promovem a construção social do “religioso”.

Palavras-Chave:

Leigo-amador. Midiatização.

Circulação. Face-

book. Religião.

Abstract:

This article, based on religious uses and practices on

Facebook, reflects on the culture of the “layperson-amateur” and

newmodalities of networked religious practice. For this purpose,

it analyses the context of digital mediatization, through the rela-

tions between digital technologies and their communicational

appropriation by individuals, groups and religious institutions

for the autonomous and public construction of meaning. It also

examines the circulation of constructs on Catholicism and its re-

construction, in which the networked religious experimentation

is manifested by individuals and social groups who say the “re-

ligious” to society in general, displacing the role of ecclesiastical

institutions. As a conclusion, it is proposed that the laypersons-

amateurs are a central part of the contemporary communication

dispositive. Through them, flows of mediatic circulation emerge

and go beyond the hierarchical limits of ecclesiastical institu-

tions, promoting the social construction of the “religious”.

Keywords:

Layperson-amateur. Mediatization. Circulation.

Facebook. Religion.

1 Introdução

As redes digitais são, hoje, ambientes online de sociabi-

lidade, em que se manifestam intensas trocas comunicacionais,

atemporais e aespaciais, ubíquas e móveis, entre a sociedade.

Nesses ambientes, a vida social encontra-se em constante pulsa-

ção, como produto de práticas sociotécnicas e, ao mesmo tempo,

como produtora de novas práticas sociotécnicas. Surge, assim,

uma ambiência social impulsionada pelas ações comunicacio-

nais de indivíduos, grupos e instituições em sua apropriação de

mídias digitais, gerando modalidades complexificadas de signi-

ficação do

socius

em rede.

Um dos âmbitos específicos de ocorrência desse fenô-

meno é o campo religioso, em que vão surgindo novas práticas de