Midiatização e redes digitais: os usos e as apropriações entre a dádiva e os mercados
O
corpus
é formado pelo videoclipe
This Is War
da banda
Thirty
Seconds to Mars
e um vídeo do protesto ocorrido em junho de
2013, sob a trilha de “O Cálice” de Chico Buarque. Como aportes
teóricos, além de autores da midiatização, há um olhar especial
para os conceitos de Serge Proulx e Dominique Cardon.
Palavras-chave:
jornalismo, midiatização, apropriações, ima-
gem, atores sociais.
Abstract:
The context of digital culture has imposed changes on
the communicational process, and the media logics have crossed
social practices. More and more users take part in the game of
producing meaningful materials making use of journalistic im-
ages: videos appear, video clips aremade fromalready circulated
material. In view of the above, this article discusses the notion of
uses and appropriations in the circulation of images on the web
and asks: are mashups shared creations or the emptying of in-
formational contexts? It starts from the idea of new possibilities
of interactions in deferred times and spaces on the basis of the
appropriation of photojournalism. The corpus is formed by the
Thirty Seconds to Mars band’s video clip This Is War and a video
of a protest occurred in June 2013, under the track of “O Cálice”
by Chico Buarque. As theoretical contributions, besides media
authors, special attention is given to concepts of Serge Proulx
and Dominique Cardon.
Keywords:
journalism, media, appropriation, image, social
actors.
1 Entre a circularidade e os
mashups
: há o novo?
Este artigo adota a perspectiva da midiatização
(FERREIRA, 2006) como a unificação e diferenciação dos mer-
cados discursivos a partir de três dimensões que se afetam mu-
tuamente: processos comunicacionais, contextos sociais e dis-
positivos. Estas dimensões são fundamentais para entender a
comunicação realizada na contemporaneidade, principalmente
na web, onde consumidores e produtores se revezam na produ-
ção de materiais significantes.