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Midiatização e redes digitais: os usos e as apropriações entre a dádiva e os mercados

O

corpus

é formado pelo videoclipe

This Is War

da banda

Thirty

Seconds to Mars

e um vídeo do protesto ocorrido em junho de

2013, sob a trilha de “O Cálice” de Chico Buarque. Como aportes

teóricos, além de autores da midiatização, há um olhar especial

para os conceitos de Serge Proulx e Dominique Cardon.

Palavras-chave:

jornalismo, midiatização, apropriações, ima-

gem, atores sociais.

Abstract:

The context of digital culture has imposed changes on

the communicational process, and the media logics have crossed

social practices. More and more users take part in the game of

producing meaningful materials making use of journalistic im-

ages: videos appear, video clips aremade fromalready circulated

material. In view of the above, this article discusses the notion of

uses and appropriations in the circulation of images on the web

and asks: are mashups shared creations or the emptying of in-

formational contexts? It starts from the idea of new possibilities

of interactions in deferred times and spaces on the basis of the

appropriation of photojournalism. The corpus is formed by the

Thirty Seconds to Mars band’s video clip This Is War and a video

of a protest occurred in June 2013, under the track of “O Cálice”

by Chico Buarque. As theoretical contributions, besides media

authors, special attention is given to concepts of Serge Proulx

and Dominique Cardon.

Keywords:

journalism, media, appropriation, image, social

actors.

1 Entre a circularidade e os

mashups

: há o novo?

Este artigo adota a perspectiva da midiatização

(FERREIRA, 2006) como a unificação e diferenciação dos mer-

cados discursivos a partir de três dimensões que se afetam mu-

tuamente: processos comunicacionais, contextos sociais e dis-

positivos. Estas dimensões são fundamentais para entender a

comunicação realizada na contemporaneidade, principalmente

na web, onde consumidores e produtores se revezam na produ-

ção de materiais significantes.