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Midiatização e redes digitais: os usos e as apropriações entre a dádiva e os mercados

de contemporânea. O artigo busca trazer novos aportes ao cam-

po da comunicação, pontuando questões atuais na produção,

recepção e circulação de informações jornalísticas, com base

nas experiências do CMI em uma Cultura da Contribuição. Para

tanto, apresenta as estratégias de comunicação do CMI, seu pa-

radoxal empoderamento frente ao capitalismo contemporâneo

e as formas de apropriação de seus usuários para a contribuição

informacional.

Palavras-chave:

tecnologias da informação e comunicação, cul-

tura da contribuição, mídia independente.

Abstract:

This article presents a theoretical reflection on com-

municationmutationswithin a Culture of Contribution (PROULX,

2012a). It discusses concepts based on the empirical experience

of the Independent Media Center (CMI Brasil), a media collective

with a clearly defined political position and a proposal to offer

alternative and critical information to the public that contrib-

utes to the building of a free and equal society. The IMC com-

munication tools allow a deeper understanding of the digital ac-

tion developed on the basis of Information and Communication

Technologies, emphasizing potential changes in the production

of digital media in contemporary society. The article seeks to

give new contributions to the field of communication, highlight-

ing current issues related to the production, reception and circu-

lation of journalistic information, based on the Center’s experi-

ences in a Culture of Contribution. For that purpose, it presents

IMC’s communication strategies, its paradoxical empowerment

in the face of contemporary capitalism and the forms of appro-

priation its members use to make informational contributions.

Keywords:

information and communication technologies, cul-

ture of contribution, independent media.

1 Introdução

Observa-se o agravamento da crise econômica mun-

dial. Consequentemente, nos últimos anos, cresceram também

os movimentos mundiais de indignação política (PROULX,

2012b). Impulsionados por indivíduos ou grupos, os “sem voz”